God kultur er avgjørende for at virksomheter skal lykkes. Trygge og tillitsfulle mennesker skaper best kultur.
«Kan du komme og snakke om noe rundt arbeidsglede, motivasjon, jobbengasjement, kultur og sånn»?
Noen ganger får jeg slike henvendelser. «Og sånn» – hvorfor er kultur så ullent, tenker jeg i mitt stille sinn.
Før vedkommende gjerne fortsetter: «Vi har hatt om det flere ganger før, men jeg husker ikke helt sist. Folk er slitne og frustrerte nå, så vi må få til noe gøy. Dette er egentlig en fagsamling».
«Egentlig»? Hvorfor oppleves ikke kultur som en naturlig del av en fagsamling, tenker jeg videre. Før jeg gjerne sier ja til å holde et innlegg om «kultur og sånn».
Riv ned veggen!
«Her sitter kulturen i veggene».
Det er et utsagn vi ofte støter på. Et utsagn som sier noe om at kulturen der kanskje ikke er så bra. For kultur sitter ikke i veggen, den oppstår mellom mennesker. Kulturen er det som foregår mellom mennesker hver eneste dag. Kulturen avgjør om virksomheter lykkes eller ikke.
Alle ønsker en kultur som skal stimulere menneskene i virksomheten til å levere best mulig resultat. Lønnsomhet og effektivitet skapes av og gjennom mennesker. For å få til det, er det kanskje nødvendig å rive ned noen vegger for heller å bygge opp bedre mellommenneskelige relasjoner. Gjerne på tvers av avdelingene i en organisasjon.
Start med kulturen
Det er så lett å bruke tid på alt som kan telles. Derfor handler ofte fagsamlinger om budsjett, økonomi, investeringer, strategier, rapportering, handlingsplaner og retningslinjer. Gjerne ledsaget av en kommentar om at «Nå må vi få til mer og prioritere de rette oppgavene». Før man gjerne fortsetter med litt teori, noen powerpointer med nye modeller. Og så, helt til slutt, en liten snutt om «kultur og sånn» – hvis det er tid igjen da.
Tenk om vi kunne gjøre motsatt! Starte med kulturen. Satse mer på de folka vi har. Når vi vet at kultur påvirker menneskene og resultatene på alle områder i arbeidslivet, bør kulturbygging være jobb nummer 1. For det er menneskene som er det største konkurransefortrinnet. Teknologi, systemer og fysisk ramme kan alle skaffe seg, men det er menneskene som kan utgjøre en forskjell! Det går nesten an å kopiere alt, men menneskene i virksomhetene kan du ikke kopiere. Derfor må vi ta godt vare på dem. Det er menneskene som avgjør om virksomheten lykkes med oppgaver, tjenester og samfunnsoppdrag.
Folka våre
Alle fagsamlinger bør derfor handle om folka våre. Hvordan vi har det på jobben. Hvordan vi i fellesskap løser arbeidsoppgavene for å skape resultat for virksomheten.
Ofte er tillit det avgjørende for å ha det bra og prestere godt. Hvis vi opplever tillit, blir vi sikrere og tryggere i rollene våre. Eierskapet til arbeidet øker, fellesskapet styrkes og vi presterer bedre.
Opplever vi mistro og liten tillit, fører det som regel til usikkerhet. Fellesskapet svikter og prestasjonene blir deretter.
Tillitskultur
Å snu en negativ utvikling i din virksomhet, kan derfor handle om disse to tingene:
Kultur og tillit.
1. Sett kultur opp som nummer en på neste fagsamling.
2. Gi ansatte mer tillit.
Så ser vi hva som skjer når «kulturen i veggen» erstattes av tillitskultur mellom mennesker.
Tillit er kult(ur)!
Du har så rett i det du skriver Trude
LikerLiker
Tusen takk, Vibeke. Så kjekt med tilbakemelding, det setter jeg pris på.
LikerLiker